Aktiviti (2) Refleksi Berkumpulan dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Arahan:
Setiap kumpulan mengandungi 3 orang pelajar. dalam kumpulan kecil ini, anda diminta untuk membuat refleksi ke atas masalah dan penambahbaikan dalam proses P&P sesuatu tajuk. cadangkan satu strategi atau kaedah pengajaran dalam mengatasi masalah tersebut.
Nama ahli kumpulan:
- Mohd Latiffi Bin Latin P48701
- Ahmad Fadhli Bin Mokhtar P48673
- Mohd Amin Bin Zakaria P48668
Tajuk : Bilal Bin Rabah
Bahagian : Sirah & Tamadun Islam Tingkatan 1
Kelemahan yang dikenalpasti:
- Guru banyak menggunakan kaedah kuliah. Walaupun subjek Sirah lebih kepada penceritaan tetapi guru gagal menguasai teknik pengajaran bercerita yang mana membawa kepada kebosanan pelajar.
- Proses P&P lebih berpusatkan kepada guru.
- Guru gagal menarik minat pelajar dalam set induksi.
- Guru gagal menyediakan bahan bantu mengajar (BBM) yang dapat menarik minat pelajar sekaligus meningkatkan kefahaman mereka.
- Guru menganggap para pelajar faham dengan apa yang disampaikan tanpa membawa pelajar kepada gambaran sebenar atau penghayatan cerita tersebut sehingga terkesan di hati pelajar.
- Para pelajar tidak dapat mengaitkan pengajaran kisah Bilal Bin Rabah dengan kehidupan seharian pelajar seterusnya pelajar tidak dapat mengaplikasikan nilai-nilai yang terdapat dalam riwayat hidup Bilal Bin Rabah dalam kehidupan mereka seharian.
- Walaupun subjek Sirah lebih kepada teknik pengajaran secara penceritaan, guru boleh menggunakan teknik-teknik pengajaran yang lain seperti soal jawab, perbincangan lakaran dan sebagainya. Pengajaran Sirah juga akan menjadi lebih efektif melalui pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar.
- Sebelum memulakan proses P&P, guru perlu mengetahui tahap pemikiran dan penguasaan para pelajarnya terhadap sesuatu tajuk. Objektif pengajaran yang ingin dicapai perlu mengikut aras kefahaman pelajar.
- Set induksi yang dibantu dengan penggunaan ICT lebih menarik minat para pelajar.
- Guru perlu menguasai sesuatu tajuk yang ingin disampaikan agar penyampaian ilmu tersebut berjalan lancar, tidak tersekat-sekat. Maklumat tidak hanya semata-mata yang tercatit dalam buku teks, tetapi terdapat maklumat tambahan daripada rujukan-rujukan lain seperti internet dan bahan bacaan ilmiah lain.
- Penggunaan BBM yang efektif ialah BBm yang dapat digunakan berulang-ulang kali. secara tidak langsung ia dapat menjimatkan masa dan wang. penggunaan BBM juga seharusnya dibuat berdasarkan aras kefaman pelajar.
- Aktiviti berpusatkan pelajar merujuk kepada penyertaan pelajar yang lebih berbading guru dalam proses P&P. Pembelajaran kooperatif merupakan pembelajaran berkesan dalam melibatkan semua pelajar dalam aktiviti P&P.
No comments:
Post a Comment