Wednesday, May 13, 2009

.:Kajian Kepustakaan.:


(Nota 5 -Kuliah 4- 11 Mei 2009)

Konsep Kajian Kepustakaan:
  • sorotan ke atas bahan-bahan literatur seperti buku, jurnal, artikel seminar dan laporan, yang dilakukan secara kritikal ke atas isi-isi penting.
  • penelitian terhadap kajian terdahulu, dirancang untuk merapatkan penyelidik dengan maklumat tertentu yang relevan dengan topik yang diselidiki.
Kajian Kepustakaan boleh dikatakan satu proses yang sistematik yang memerlukan pembacaan dan pencarian secara kritikal terhadap isi-isi penting terhadap bahan-bahan literatur.

Terdapat 5 langkah dalam mengulas bahan sorotan:

1. Membandingkan dan membezakan
  • Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti ciri, sifat, kualiti dan unsur sesuatu objek atau peristiwa.
  • Digunakan apabila terdapat lebih daripada satu ciri atau kemungkinan atau dalam proses membuat pilihan atau keputusan.
Langkah penggunaan:

1. Menumpukan pada satu atau beberapa ciri kajian tindakan (sampel, setting, prosedur, pengumpulan dan penganalisisan data).
2. Mengenalpasti ciri kajian tindakan itu.
3. Menentukan samada kajian tindakan yang lain mempunyai ciri yang sama

2. Menganalisis

  • Mengolah maklumat dengan huraiannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat
  • Mengenali bahagian-bahagian, memahami hubungkait antara bahagian dan kenali prinsip yang terlibat
3. Menilai

- membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara daripada segi kebaikan atau keburukan berdasarkan bukti atau dalil yang sah
- untuk membuat keputusan bagi memilih sesuatu, atau menerima atau menolak sesuatu idea

4. Membuat kesimpulan

  • Membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan sesuatu hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyiasatan
  • Membuat keputusan, menerangkan sesuatu, meramal dan menyokong pernyataan
5. Mensintesis

Menggabungkan idea, unsur, item dan perkara yang berasingan untuk hasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bentuk penyataan, esei, lukisan.

1 comment:

  1. SELAMAT HARI GURU
    Selamat ber-Kajian Tindakan
    Selamat ber-Seminar

    ReplyDelete